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Bibliography of Performatism

Last update: August 2021

Works by Raoul Eshelman


  • "Der Performatismus oder das Ende der Postmoderne. Ein Versuch.“ Wiener Sla­wistischer Almanach 46 (2000), 149-173.
  • "Performatism, or the End of Postmodernism."  Anthropoetics 6, no. 2 (Fall 2000 / Winter 2001). (http://www.anthropoetics.ucla.edu/ap0602/perform.htm)
  • "Thematischer und performativer Minimalismus bei Eric Gans und Viktor Pelevin“. In G. Witte (ed.), Minimalismus zwischen Leere und ExzeßWiener Slawistischer Al­ma­nach. Sonderband 51. Wien 2001, 233-247.
  •  “Performatism in Architecture. On Framing and the Spatial Realization of Ostensivity”. Anthropoetics 2 (Fall 2001/Winter 2002) (www.anthropoetics.ucla.edu/ap0702/arch2.htm)
  • "Performatism in the Movies (1997-2003).“ Anthropoetics 2 (2002/2003). www.anthropoetics.ucla.edu/ap0802/movies.htm
  •  "Sokurov’s Russian Ark and the End of Postmodernism." Artmargins, 30 July 2003. (www.artmargins.com/content/cineview)
  • "Performatismus im tschechischen Film: Knoflíkáři (Knöpfler) und Samotáři (Einzel­gän­ger)." Balagan 2 (2002), 60-79.
  • "Aus der Epoche auschecken: Die Spätpostmoderne in Ali Smiths Hotel World und deren performatistische Überwindung in Olga Tokarczuks Numery (Zimmernummern) und Miloš Urbans Sedmikostelí (Die Rache des Baumeisters)." Poetica 1-2 (2004), 193-219.
  • "Checking out of the Epoch: Performatism in Olga Tokarczuk’s 'The Hotel Capital’ vs. Late Postmodernism in Ali Smith’s Hotel World (with remarks on Arundhati Roy’s The God of Small Things and Miloš Urban’s Sevenchurch).“ In Anthropoetics 2 (2004 / 2005). 
    http://www.anthropoetics.ucla.edu/ap1002/transhotel.htm
  • "After Postmodernism: Performatism in Literature." Anthropoetics 2 (2005/2006). http://www.anthropoetics.ucla.edu/ap1102/perform05.htm
  • "Originary Aesthetics and the End of Postmodernism." In Adam Katz (ed.), The Originary Hypothesis: A Minimal Proposal for Humanistic Inquiry, Aurora, Colorado 2007, 59-82.
  • "Performatism in Theory: The New Monism."  Festschrift für Igor’ SmirnovWiener Slawistischer Almanach. Sonderband 69, 2008, 23-45.
  • "My Big Fat Greek Wedding. Constructing Ethnic and Sexual Identity after Postmodernism (with Remarks on Jeffrey Eugenides’ Middlesex).“ In U. Meurer, M.-E. Mitsou, M.Oikonomou (eds.), Perseus’ Schild. Griechische Frauenbilder im Film. Neuried 2008, 239-252.
  • Performatism, or the End of Postmodernism. Aurora 2008.
  • "Transcendence and the Aesthetics of Disability: The Case of The Curious Incident of the Dog in the Night-Time." Anthropoetics 1 (2009). www.anthropoetics.ucla.edu/ap1501/1501eshelman.htm
  • "Performatism in ContemporaryPhotography: Alina Kisina“. Artmargins 28 May 2010 http://www.artmargins.com/index.php/featured-articles/581-performatism-contemporary-photography-alina-kisina-article
  • "Performatism, Dexter, and the Ethics of Perpetration." Anthropoetics 1 (2011) http://www.anthropoetics.ucla.edu/ap1701/1701Eshelman.htm
  • "Performing the Postmodern" (review of John Jeremiah Sullivan's Pulphead). American Book Review 4 (2013), 14.
  • "Der performatistische Narr und die Wiederkehr des Subjekts: Narren als Epochenträger in der osteuropäischen Kultur." In Christine Gölz and Alfrun Kliems (eds.), Spielplätze der VerweigerungGegenkulturen im östlichen Europa seit 1956. Köln 2014.
  • "Archetypologies of the Human: Planetary Performatism and Inárritu’s Babel”. In Christian Moraru and Amy Elias (eds.), The Planetary Turn. Relationality and Geoaesthetics in the Twenty-First Century. Evanston 2015, 89-106.
  • "Transzendente Räume. Performatismus in der zeitgenössischen Fotografie: Alina Kisinas Serien". In Irina Hron (ed.), Einheitsdenken. Figuren von Ganzheit, Präsenz und Transzendenz nach der Postmoderne. Nordhausen 2015, 199-222.
  • "Substance, Spinoza, and Performatism. Mikhail Shishkin’s Venerin volos and Olga Tokarczuk’s Bieguny.“ Wiener Slawistischer Almanach 74 (2014), 329-352.
  • "O nutnosti psání literárních dějin i po konci dějin." Slovo a smysl 23(2015), 94-104.
  • "Ordnungsästhetik nach der Postmoderne: zur Wiederkehr klassischer Ordnungs­normen im Performatismus." In Christian Pietsch (ed.), Klassik als Norm, Norm als Klassik. Kultureller Wandel als Suche nach funktionaler Vollendung. Münster 2016269-293.
  • Die Rückkehr des Glaubens. Zur performatistischen Wende in der Kultur. Hamburg 2016.
  • Das Ende der postmodernen Kunst (Radio-Interview mit Evolve-Magazin, 6.4.2017) http://www.evolve-magazin.de/radio/das-ende-der-postmodernen-kunst/
  • Transcending Postmodernism: Performatism 2.0. New York: Routledge. 2025.


Works by Other Authors

  • Badra, Mahasen. "Towards an Aesthetics of Belief in Covid19 Pandemic Time: Performatism in Brian Friel’s Dancing at Lughnasa." International Journal of Arabic-English Studies (IJAES) Vol. 21, No.2, 2021. <http://www.ijaes.net/article/FullText/2?volume=21&issue=2> [A performatist interpretation of a play by the Irish author Brian Friel.]

  • Mamedova, Zarifa. Narren als Vorbilder. Die Überwindung der Postmoderne in der russischen Literatur der 1990er und 2000-er Jahre. Munich 2014. [A study drawing on performatism to show how fools are used in Russian literature to create no longer postmodern types of separated subjectivity and productive dyadic relations.] 
  • Šnircová, Soňa. "Metamodernism for Children? A Performatist Rewriting of Gabriel Garcia Márquez's 'A Very Old man With Enormous Wings: A Tale for Children' in David Almond's Skellig." In  Soňa Šnircová and Slávka Tomaščiková (eds). Postmillennial Trends in Anglophone Literatures, Cultures and Media, Newcastle upon Tyne, 2019, 16-36.
  • Wienhold-Brockisch, Jessica. The Double-Bind of 1989. Interpreting Space, Place, and Identity in Postcommunist Woman's Literature (Dissertation, Urbana 2010). [This dissertation uses performatism to help interpret gender construction in postcommunist women's literature in regard to selected Russian, Croatian, and German writers. Available as a PDF in the Download Section.]
  • Xue, Yuan. Über den Körper hinaus. Geschlechterkonstruktionen im europäischen Roman seit Ende der 1990er Jahre. Bielefeld 2014. [This study shows how transgender is being constructed as a semio-biological unity rather than as an effect of discourse; makes extensive use of performatism and Eric Gans's notion of the ostensive.]